Van het tijdelijk vervangen of ondersteunen van het functioneel beheer van Pluriform Zorg bij de dagelijkse werkzaamheden of projecten tot het voorbereiden van releases of het inwerken van nieuwe applicatiebeheerders bij een zorgorganisatie. Onze Consultant Mariska Lintmeijer doet het allemaal. In dit interview vertelt ze over haar werk als Consultant ECD bij CareRatio.
Mariska: “Het meest uitdagende aan mijn werk? Om iedere keer met een nieuwe opdracht weer in een nieuwe situatie, in een nieuwe omgeving én bij nieuwe klanten je weg te vinden en voor hen aan de slag te gaan. Een bijdrage leveren aan een elektronisch cliënten dossier (ECD) dat de zorgmedewerkers ondersteunt. Mijn ervaring in de zorg, creativiteit, oplossingsgerichtheid en doorzettingsvermogen kan ik daarbij goed gebruiken.”
Op dit moment werkt Mariska voor vijf verschillende klanten. Elk met hun eigen uitdagingen en processen. Wat ze zoal doet als Consultant ECD? Mariska vertelt erover: “Als Consultant ECD ondersteun ik het functioneel beheer van zorgorganisaties als er bij hen een functioneel beheerder uitvalt. Bijvoorbeeld door ziekte, verlof of uit dienst treding. Dit betekent dat ik bijvoorbeeld help bij het voorbereiden van de release. Ik word ook ingezet tijdens een specifiek project of bij een implementatie. Ook werk ik nieuwe applicatiebeheerders in. Dat maakt dat ik een heel gevarieerde baan heb”.
Wanneer we Mariska vragen naar een project waar ze met veel plezier op terugkijkt, is dat het inwerken en wegwijs maken in het ECD van servicedeskmedewerker en applicatiebeheerder Bart Roggeveen van Sirjon geweest.
“Het vak functioneel applicatiebeheerder was helemaal nieuw voor Bart, hij kwam namelijk uit het onderwijs. En voor mij was het de eerste keer dat ik op die manier een organisatie ging helpen. Dus het was voor ons beiden even ontdekken wat de beste aanpak was. Maar gelukkig wilde Bart heel graag leren en pakte hij het snel op. En was iets niet duidelijk? Dan gaf hij het aan, zodat ik mijn werkwijze aan kon passen. Dat zorgde voor een fijne samenwerking”, vertelt Mariska.
“Naast de praktische kennis van het ECD is het ook belangrijk om de organisatie en haar werkprocessen te leren kennen. Als functioneel beheerder is het namelijk goed om te weten wie de beslissingen neemt over bijvoorbeeld autorisaties of door te voeren aanpassingen. Dan kun je wanneer het nodig is met de juiste mensen in gesprek.”, ligt Mariska toe.
“De momenten die ik met Bart heb, probeer ik altijd zo praktisch mogelijk in te richten. We bespreken de inrichting van het ECD en de keuzes die daarin gemaakt kunnen worden, maar we behandelen ook vragen van collega’s of wensen die er zijn vanuit de organisatie. Zo ben je vanaf dag één eigenlijk al bezig met dingen oplossen”, vervolgt Mariska. “Wat ik het mooiste vind om te zien is dat Bart een hele mooie ontwikkeling heeft doorgemaakt. Ik heb hem echt zien groeien. Als er een probleem is, heeft hij vaak zelf al een oplossing bedacht en is het alleen nog even sparren om te kijken of hij op het goede spoor zit. Of om samen te kijken waar het nog slimmer of efficiënter kan. Heel bijzonder dat ik op die manier een bijdrage mag leveren aan iemand zijn ontwikkeling”.
“De mensen in de zorg werken keihard. Dan moet het niet zo zijn dat een ECD ook nog een taak voor ze wordt. Een ECD moet ze helpen, ondersteunen. Het moet ervoor zorgen dat zij makkelijker en efficiënter kunnen werken. En misschien is dat op dit moment nog een ideaalbeeld, maar ik vind het wel heel fijn dat ik daar als consultant een bijdrage aan kan leveren”, vertelt Mariska wanneer we haar vragen waarom gezonde processen en een goedwerkend ECD zo belangrijk zijn voor zorgorganisaties.
Hoe zij voor gezonde processen bij klanten zorgt? “Dat zit ‘m vooral in het meedenken, kritisch kijken, vragen stellen en advies geven”, zegt Mariska. “Als ik bijvoorbeeld bij een klant aan de slag ga met het functioneel applicatiebeheer, dan begin ik altijd met het stellen van vragen. Wanneer ik hun ECD zie, wil ik graag weten hoe er in de organisatie gewerkt wordt. En kijk ik hoe het ECD is ingericht. Zijn er vragen om aanpassingen, vallen mij dingen op of moeten er nieuwe functionaliteiten ingericht worden? Dan denk ik graag mee of het makkelijker, slimmer of beter kan. En hoe de nieuwe functionaliteit zo goed mogelijk aansluit bij hun werkprocessen.”
Wat voor Mariska dé belangrijkste redenen zijn om bij CareRatio te werken? “Het werk is superleuk én afwisselend, maar ook de leuke groep collega’s zorgt er voor dat ik elke dag met plezier naar mijn werk ga”, vertelt Mariska enthousiast.
“Als ik ergens tegenaanloop dan is er altijd wel een collega die mij verder kan helpen. Er zit namelijk heel veel kennis en ervaring in de organisatie, waardoor je vraag nooit onbeantwoord blijft. Er is altijd wel iemand die je op gang wil helpen of even met je meekijkt. We gaan er echt met zijn allen voor”, vervolgt ze.
Daarnaast vindt Mariska het heel fijn dat je kan aangeven wat je leuk vindt om te doen en waar je ambities liggen: “Er is bij CareRatio veel oog voor de ontwikkeling van de medewerker en het team. Zo hebben we elke maand een middag met het team waar we worden bijgepraat over ontwikkelingen, kennis delen of een onderwerp of thema bespreken. Daarna drinken we dan nog wat met elkaar en praten we na. Daarnaast spreek je ook regelmatig met je teamleider over je persoonlijke ontwikkeling en over hoe je in de opdrachten zit die je hebt.”
Wil jij net als Mariska ook zorgen voor gezonde processen bij zorgorganisatie? Als Consultant ECD of (interne) Consultant Zorgadministratie? Wij zijn altijd op zoek naar talent. Bekijk onze vacatures en solliciteer. Of stuur ons een berichtje, als je nog vragen hebt over een van onze functies of het werken bij CareRatio.